keskiviikko 16. kesäkuuta 2010

Kohteliaisuudesta

Japanilainen kohteliaisuus on mielenkiintoinen ilmiö. Palveluala on kohteliaisuussanoilla kuorrutettua, samoin bisnesmaailma. Kauppojen ja ravintoloiden asiakkaana ei kuitenkaan tarvitse olla kohtelias, useimmat japanilaiset eivät edes tervehdi myyjää.

Kokonaan oma mielenkiintoinen ilmiönsä on ystävysten ja toverusten välinen kohteliaisuus. Tämä oli aihe, johon minulta luonnollisesti kesti kauiten tutustua. Puhe on luonnollisesti vapautuneenpaa, kuin tuntemattomien kesken. Mielenkiintoisinta minusta on kuitenkin se, että täällä ihmiset ovat suorempia tuttujen kesken. Esimerkiksi omanikäiseltä ystävättäreltäni ei tuottanut mitään vaikeiksia ilmoittaa, että hiukseni ovat huonossa kunnossa. Samoin beibin "ottomummo" komentaa minua lounasvieraana ollessani varsin reippaaseen sävyyn: "Istu suorassa!".

Voiko tähän maahan ja sen tapoihin ikinä kyllästyä?

6 kommenttia:

Irina Mikahara kirjoitti...

日本は礼儀いいですよね。
そこが日本の好きな所です。

http://mikaharic.blogspot.com

MrsAgatha kirjoitti...

Hih, jos joku ystävätär sanoisi mulle että hiukset on huonossa kunnossa, saattaisin jopa loukkaantua! Toisaalta, olishan se kiva tietää... =D

Petuli kirjoitti...

Tuo on muuten jännä ilmiö ja tapana idässä ilmeisesti yleisemminkin. En osannut ajatella, että Japanissakin.

Mä olin tosi, tosi loukkaantunut kun olin työmatkalla Malesiassa ja paikallinen työkaveri sanoi ekaa kertaa sillä reissulla nähdessään "moi, ootpas sä lihonut! Ja miksi leikkasit hiukset, pitkät sopi sulle paljon paremmin". Tekipä mieleni sanoa, että etpä ole itsekään koskaan kovin kaunis ollut, mutta hillitsin itseni. Kommentit tuli kyllä ihan puskista, en ollut varautunut ollenkaan että joku voisi noin sanoa päin naamaa. Jonkin aikaa meni nieleskellessä ennen kuin päästiin työjuttuihin... Myöhemmin olen facebookissa huomannut että juuri nuo Malesian ja Thaimaan tutut kommentoivat toistensa valokuvia estotta tuohon tyyliin. Mun reaktio on vissiin kulkeutunut suusta suuhun niin että eivät ole enää mua uskaltaneet kommentoida kuin positiivisesti ;)

Anonyymi kirjoitti...

Saman oon myös huomannut. Ite oon vietnamilainen ja olen sen verran "suomalaistunut" että loukkaannun helposti esim. sukulaisten kommenteista, joita ei ole aina kiva kuulla. Varsinkin nuo lihoamis kommentit ovat tosi yleisiä. Mutta se kai on osa (myöskin) vietnamilaista kulttuuria

Lamppu

Anu kirjoitti...

Kiitos taas kaikilel kommenteista! :)

Sen verran yleisellä tasolla vastaan, että Suomessa tosiaan on tabu kommentoida toisten ulkonäköä negatiivisessa mielessä. Aasia ei liene ainut paikka, jossa se on ok. Meksikossa asunut ystävättäreni kertoi, että siellä painosta huomautetaan avoimesti, ja lihavien ihmisten lempinimi yleisesti on Gordo/Gorda (eli läski). (T: Meniköhän oikein?).

Kyllähän minäkin vähän nieleskelin sitä hiuskommenttia. Mutta sitten nielin ylpeyteni; mulal nimittäin EI ole kaksihaaraisia tms eikä koskaan ole ollut. Mutta tukka vaan ei tosiaankaan kiillä samalla tavalal kuin japanilaisilla, eikä tule koskaan kiiltämäänkään, se vaan on fakta.

Anonyymi kirjoitti...

Gordo ja gorda meni ihan oikein :)

Meksikon tapaan oli myös täysin OK huomauttaa kaverille että "sulla on muuten iso finni tossa" ja osoitella sormella.. Joo, ihan kun en ois itse huomannut ja yrittänyt koko aamun peittää sitä.

Related Posts with Thumbnails